הם כאן והם כאן להישאר.
בשנה האחרונה נפל דבר. בלמי הדיסק כאן והן יישארו. אם עד השנה האחרונה היו גורמים שהתעלמו מבלמים אלו, הרי שהשנה מעבר ל Sram ו Shimano שהשיקו מערכות כביש עם בלמי דיסק הידראוליים כבר לפני שנתיים או שלוש. השנה הצטרפה גם Campagnolo לחגיגה. אם עד כה יכלו אנשי ההארד קור של עולם הכביש להתעלם מהחדירה של בלמי הדיסק הרי שעכשיו כבר אי אפשר להתעלם מהם שהרי גם יצרן המערכות האיטלקי המסורתי הבין שבלמי דיסק הם העתיד, ושבעוד כמה שנים זה יהיה הסטנדרט.
נקודה חשובה נוספת היא מערכת Shimano Ultegra 8000 שקיימת בשוק כבר שנה ונחשבת והצלחה מסחררת
ושחקנית החיזוק , מערכת ה 105 מסדרה 7000 שהופיעה השנה ועמה הגיע דגם ייעודי לבלמי דיסק
מה שאומר מערכת כביש עם בלם דיסק במחיר השווה לכל כיס
ואם זה לא מספיק , הרי שהתרחשו עוד כמה תהליכים חשובים
סטנדרטיזציה , רוב יצרני האופניים יישרו קו בכמה פרמטרים חשובים
חיבור ה Flat Mount הפך לסטנדרט
בדרך גם נקבעו מידות הדיסקים הסטנדרטיות , 160 מלפנים ו 140 מאחור
במקביל הגיעו היצרנים לתמימות דעים לגבי הציר הנכון למערכות אלו
ציר ה 12 מילימטרים , מסוג Thru Axle הוכח כציר הנכון ביותר עבור תצורת בלם דיסק
( הדבר יקל מאד על קבוצות המחזיקות גלגלים רזרביים ברכב הליווי )
עכשיו אחרי שקראתם את הפרטים הטכניים
הגיע הזמן לשאול את השאלה האם בלמי הדיסק כל כך טובים
כדי לענות על השאלה הזו אציג בקצרה את התוכנות הפחות טובות שלהם
משקל – כן כן אין מה לעשות
מערכת בלימת הדיסק כבדה יותר ממערכת בלמי חישוק
כמה : 200-400 גרם לערך , תלוי בדגם המערכת ומה התקציב שבכיסכם
תחזוקה – באופן תיאורטי מערכות בלמי דיסק היא מערכת שהתחזוקה היחידה שנדרשת בה היא החלפת רפידות בלם אחת לכמה אלפי קילומטרים
האבל העיקרי הוא שיש לא מעט מכונאים שנרתעים מטפול במערכות הדיסק לכביש
הן מעט יותר מורכבות לטיפול ביחס לבלמי החישוק וגם יותר ממערכות הדיסק לאופני ההרים
ותהליך ניקוז האוויר ( bleed ) ארוך יותר במעט
מראה
אכן יש שוני, יש כאלו שממש לא אוהבים את המראה של מערכות הדיסק על אופני הכביש
אחרים התרגלו
לטעמי באופן אישי המראה נראה נקי יותר
אירו דינמיקה
זוהי אחת הנקודות השנויות במחלוקת
יש טוענים שמבחינה אירו דינמית יש כאן חיסרון
הבדיקות שנעשו בתנאי מעבדה מראות שבפועל יש דווקא יתרון אירו דינמי , אמנם דיי זניח אבל בכל זאת יתרון
ומה לגבי הייתרונות ?
עוצמת בלימה
לא , לא תמצאו כאן זהב ויהלומים , אבל כן תחושו בלימה חזקה יותר ובעיקר תחושה מדויקת יותר לעוצמת הבלימה
על הדרך תגלו שצריך להשקיע הרבה פחות כוח כדי לקבל בלימה חזקה
אין ספק שהמערכות ההידראוליות עושות את שלהן
צמיגים רחבים
בלמי החשוק עבדו היטב עם צמיגים ברוחב 25 מילימטרים
עם השנים למדנו כי צמיג ה 25 מהירים ונוחיות יותר מצמיגי ה 23
המעבר לבלמי דיסק הביא עמו את היכולת להשתמש בצמיגי 28-30 מילימטרים
התוצאה היא נוחות גבוהה יותר וגם מהירות גובהה יותר
שימוש נרחב יותר בחישוקים מסיבי פחם
מי לא רוצה אופניים שנראים כמו אצל המקצוענים עם חישוקים בפרופיל גבוהה
המעבר לבלמי דיסק מונע את החשש מהתחממות של משטח הבלימה , התחממות שעלולה להביא לפיצוץ הפנימית
משך הבלימה כבר אינו קשור לחישוק וכפועל יוצא נראה יותר ויותר אופניים עם חישוקי פחם קלים ובעלי פרופיל אירו דינמי
מראה
כתבתי כבר שיש שלא אוהבים את מראה האופניים עם בלמי הדיסק
ובכל זאת, לטעמי זה דווקא נראה נהדר
מראה נקי וחלק
כבלים מוסתרים ..........
לסיכום
הכיון כבר ברור לגמרי
בלמי הדיסק הם לא תופעה חולפת
ובוודאי שלא אופנה שתעבור מן העולם
הטכנולוגיה כבר כאן, היא בשלה לגמרי , היא תשתכלל ובעוד כמה שנים לא נזכור בכלל שפעם שלטו כאן בלמי החישוק
Comments