top of page

הקלאסיקו כבר כאן



בחודשים מרץ ואפריל, מעט לפני ששלושת הגראנד טורים, יוזנקו באיטליה, הולנד, בלגיה וצרפת קלאסיקות האביב. בניגוד לטורים אלה מירוצים של יום אחד בלבד בתוואי דרך לא פשוט בכלל, ארוכים מאוד (בסיבות 200 ק"מ), משופעים קטעי פאבה, דרכי אבנים רומיות המפרקות כל מה שזז כולל אופניים ורוכבים. אמנם ללא עליות ארוכות אבל עם עליות קצרות ועבות הקורעות רגליים לא פחות מהעליות הארוכות המוכרות לנו מהגראנד טורים. מירוצים אלה פופולריים לא פחות מהגראנד טורים, זוכים לצפיות שיא בטלוויזיה ולאוהדים רבים העומדים לאורך המסלול ובנוסף יש למירוצים אלה רוכבים המתמחים בסוג כזה של מירוץ ונזכיר כמה רק מהשנים האחרונות: טום בונן, פיליפ ז'ילבר, פביאן קנצ'לרה, גרג ואן אברמט, פיטר סאגן, אלחנדרו ולוורדה ועוד ועוד.לשמחתנו הרבה כל המירוצים מועברים בשידור ישיר ביורוספורט ואפשר להצטרף לעשרות המיליונים ברחבי העולם הצופים במירוצים אלה באדיקות.

17.3 - מילאן סן רמו - איטליה: המירוץ הראשון בשלב הקלאסיקות וגם המירוץ הארוך ביותר – 298 ק"מ. טופוגרפיה שטוחה למדי שמסתיימת בחמש גבעות רצחניות. אמנם זה נשמע כמו סוג של שבוע אופנה או פסטיבל זמר אבל זה לא. מילאן סן רמו הוא אחד ממירוצי הקלאסיקות של ענף אופני הכביש, הוא הראשון בעונה והוא גם הארוך ביותר - 298 ק"מ ממילאנו לסן רמו. אופי המסלול הוא שטוח בדרך כלל וכך נודע גם בכינויו "מירוץ הספרינטרים". במשך השנים החליטו המארגנים שהמסלול קל מידי והוסיפו לקראת סופו כמה גבעות חביבות, חמש ליתר דיוק למען יהיה קצת קשה בסיום. לראות רוכבים שרוכבים 300 ק"מ מעל 40 קמ"ש ממוצע מגיעים לספירנט הסיום ב 70 קמ"ש זה באמת אחד מפלאי תבל. בשנה שעברה ניצח מייקל קווטובסקי מסקיי כשהוא מנצח בספרינט סיום את פיטר סגאן, ג'וליאן אלפילפ ואלכסנדר קריסטוף.

23.3 - E3 Harelbeke - בלגיה: 206 ק"מ של גבעות קורעות מרוצפות קטעי פאבה, המירוץ הצעיר ביותר (70 מהדורות) שצובר תאוצה ואהדה ככל שעוברות השנים. מנצחים בולטים של השנים האחרונות הם פביאן קנצ'לארה (שלוש פעמים), תום בונן, גראנט תומאס, פיטר סגאן ובשנה שעברה גרג ואן אברמט.

25.3 - גנט וובלגם - בלגיה: 238 ק"מ שהמאה הראשונים שטוחים ונוחים אבל אח"כ מגיעות שלל גבעות רצחניות, אמנם רובן ללא פאבה אבל עם שיפועים מכובדים. ברוב השנים מזג האוויר היה בעייתי מאוד - גשם ורוחות חזקות מה שלא הפך את האירוע לקל יותר. טום בונן ניצח את המירוץ שלוש פעמים כשבשנה שעברה ניצח גרג ואן אברמט כשהוא מקדים בשש שניות את פיטר סאגן שהגיע שלישי.

1.4 - הטור של פלאנדרס - בלגיה: הפלנדרס יצא לדרך בפעם הראשונה ב-1913. הוא מתקיים בחבל פלנדריה שבבלגיה, אורכו 255 ק"מ של רולינג הילז קצרים וכואבים ומשופע ב 19 קטעי פאבה ידועים לשמצה. הוא נחשב למונומט הקשה ביותר מבין האחרים ותעיד העובדה שאף רוכב בהיסטוריה חוץ משניים לא הצליח לנצח יותר משלוש פעמים. תום בונן ניצח שלוש פעמים ובשנה שעברה ניצח פיליפ ז'ילבר שבבריחה הירואית הקדים את ואן אברמט ב 29 שניות. 100 ק"מ ראשונים די משעממים ואז מתחילים הטיפוסים על גבעות הפאבה כשהגבעה המפורסמת ביותר היא ההקופנברג עם שיפוע ממוצע של 11.5 ושיא של 22%.

8.4 - פאריז רובה - צרפת: קלאסיקת הקלאסיקות, הגיהינום מן הצפון. הקלאסיקה הפופולרית ביותר המפורסמת ביותר והנצפת ביותר.

המירוץ הראשון שיצא ב 1986 נוסד ע"י שני אנשי טקסטיל צרפתיים כשהמטרה הראשונית הייתה פרסום הוולדרום החדש שנבנה בעיר רובה (בוולודרום הזה מסתיים המירוץ). בשנים הראשונות פריז רובה היה מעין מירוץ הכנה למירוץ המפוסם באותם ימים "פאריז - בורדו" אבל מהר מאוד האפיל על אחיו הבכור והפך למירוץ החד יומי החשוב ביותר. אורך המסלול הוא 260 ק"מ מישוריים ברובם אבל סימן ההיכר המפורסם שלו הוא 55 ק"מ מפרקים של 27 קטעי פאבה (דרכי אבנים רומיות משולבות), קטעים קשים במיוחד שמפרקים ושוברים כמעט כל דבר שנקרא אופניים ורוכבים ובמיוחד אם יורד גשם. למרות שהמסלול שטוח הוא נחשב למסלול קשה במיוחד ורוכבים רבים מוותרים עליו למרות שהזכייה בו נחשבת לאחת הזכיות החשובות במירוצי האופניים. בשנה שעברה ניצח גרג ואן אברמט הנחשב כיום ובצדק לרוכב הקלאסיקות הטוב בעולם.

15.4 - אמסטל גולד - הולנד: הראשון משלושת המירוצים הנקראים "שבוע הארדנים" משום ששלושתם מתקיימים בגבול הולנד בלגיה, חבל הארדנים. 261 ק"מ אשר נערך בחלק היחידי של הולנד (לימבורג) שאינו שטוח - החלק הדרום מזרחי.

זהו מירוץ צעיר ביחס לאחיו כשהפעם הראשונה שהוא נערך היה בשנת 1966, מארגנת המירוץ היא חברת הבירה הולנדית "הייניקן" כשהמירוץ קרוי ע"ש אחת הבירות שלה "אמסטל".

אורך המסלול הוא כאמור 261 ק"מ אבל לאורכו משובצות כ 35 גבעות באורכים שונים מ 500 מ' ועד 4,300 מ' ובאחוזי טיפוס שונים מ 3.3% ועד 9.1% . העליה הראשונה ממתינה כבר בק"מ ה 11 ובשנים האחרונות העליה האחרונה היתה עליית קוברג בק"מ האחרון ושם הסתיים בעצם המירוץ אבל בשנתיים האחרונות החליטו המארגנים לשנות והעליה האחרונה תהיה ה Bemelerberg שבסיומה ישארו לרוכבים עוד 7.3 ק"מ עד לסיום.

בנוסף לעליות הקורעות רוב המסלול נרכב בכבישים צרים בשטחים בנויים ומרובה פניות צרות וחדות.

הרוכב שצבר את מספר הניצחות הרבים ביותר הוא יאן ראס שניצח חמש פעמים 1977-1980 וב 1982. לאנס ארמסטרונג סיים פעמיים במקום השני ופעם אחת במקום הרביעי. בחמש השנים האחרונות ניצחו פיליפ ז'ילבר (4 פעמים כולל בשנה שעברה), אנריקו גספרטו (2016, 2012), רומן קרויזגר (2013), מייקל קווטבסקי (2015) .

18.4 -לה פלאש וולון - בלגיה: הפעם הראשונה שהתקיים הפלש ואלון היה בשנת 1936 ובשנים הראשונות אורכו נע בין 250 ל 300 ק"מ, בשנים האחרונות אורכו עומד על 199.5 ק"מ משופע גבעות רבות עם ממוצע אחוזים החל מ 3.3% ועד 9.3%. המירוץ מתחיל בעיר שרלרואה ומסתיים ליד העיר הוי שם מטפסים הרוכבים שלוש פעמים את גבעת הוי, גבעה עם ממוצע של 9.3% עם 19% בפיק, בפיסגה זו נמצא גם קו הסיום.

במשך השנים ארבעה רוכבים ניצחו שלוש פעמים במירוץ והבולט שבהם הוא אדי מרקס ישתבח שמו.

בשנים האחרונות ניצחו במירוץ דנילו דה לוקה (2005), קאדל אוונס (2010), פיליפ ז'ילבר (2011) וסיום בלתי נשכח של ג'ואקים רודריגז לפני חמש שנים, לפני שנה ניצח אלחנדרו ולוורדה בפעם החמישית (שיא מסלול) . מוסיף המר"ן יוסי טנדלר:

- במשך 5 השנים האחרונות יש רצף מנצחים ספרדיים. התחיל עם פוריטו רודריגז ב- 12, המשיך עם דני מורנו ב-13 ואז 3 הנצחונות רצופים של ואלוורדה ב14-16.

- מחזיק ה-KOM בסטראבה על העליה של ה-Huy הוא וילקו קלדרמן מ-Sunweb. הוא טיפס אותה ב- 3:23דק' (=21.4קמ"ש) ב-511 וואט. בהנחה ומשקלו 65 ק"ג כפי שמצויין ברשת אזי מדובר ב-7.86 וואט לקילו..

22.4 - ליאז' בסטון ליאז' - בלגיה:

ליאז' בסטון ליאז' הוא אחד ממירוצי חמשת המונומנטים וגם המירוץ הותיק ביותר כשהפעם הראשונה היתה בשנת 1892, אחרי שלוש שנים הופסק וחודש בשנת 1908 (לא התקיים בזמן מלחמות העולם).

אזור המירוץ הוא הארדנים הבלגים אורכו 260 ק"מ ומתחיל בכיכר המרכזית של העיר ליאז', משם 100 ק"מ שטוחים עד בסטון ואז 160 ק"מ משובצים ב 12 גבעות באורכים שונים החל מק"מ אחד ועד 4.4 ק"מ ובשיפועים ממוצעים של 5.5% ועד 12.2%, המירוץ גם מסתיים בגבעה בעיירה אן הקרובה לליאז'.

המנצח המפורסם ביותר של המירוץ שגם זכה במספר הניצחונות הגדול ביותר הוא אדי מרקס האגדי שניצח בתחרות חמש פעמים.

בשנים האחרונות ניצחו במירוץ אלחנדרו ולדורדה (שלוש פעמים , אלכסנדר וינקורוב (פעמיים), אנדי שלק, דנילו דה לוקה, פיליפ ז'ילבר, דניאל מרטין, סימון גרנטס וווטר פולס ובשנה שעברה אלחנדרו ולוורדה.

7 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page