top of page

טיובלס לאופני כביש – חוות דעת אישית

לפני 3 שנים בערך בשיחה עם אחד מלקוחותיי עלתה בפעם הראשונה השאלה מדוע לא טיובלס לאופני כביש הרי באופני הרים טיובלס הוא הסטנדרט כבר יותר מעשור באופנועים מכוניות כבר 40 שנה בערך אז מדוע לא באופני כביש ? אותה שיחה הציתה את הדמיון שלי , המחשבות הפכו לחפירה חקירה וניסיון להבין מדוע לא


במבט ראשוני נראה כי היצע צמיגי הטיובלס באותה תקופה היה אפסי. צמיג אחד של Vittoria שכלל לא הגיע לארץ וצמיד אחד של Pirelli שדווקא כן הגיע לארץ בכמויות קטנות. בעולם היו עוד כמה צמיגים אבל למען האמת מבחינה רשמית לא היה מענה של ממש לנושא.

בשיחה שניהלתי עם יובל שוסטר ניסינו לנתח את הקשיים האובייקטיבים 2 נקודות שהיו בולטות במיוחד:

  • הראשונה היא הצמדת הצמיג לחישוק או בשפה אחת נקודת תפיסה כולנו מכירים את צמיגי הקלינצ'ר. כולנו מכירים את המדרגה הקטנה בחישוק בדיוק במקום בו מתחבר אליו הצמיג ובכן בחישוק טיובלס המדרגה הזו חייבת להיות מודגשת יותר מתוך מטרה לייצר חיבור מושלם שלא יזוז גם בעומס צידי. במקביל גם בצמיג יש צורך ביצירת נקודת חיבור שתשלים את החיבור הקשיח, נקודה זו חייבת להיות מעל ה Bead שהוא למעשה חוט פלדה / קוולאר המקיף את החישוק משני צדדיו

  • הנקודה השניה היא עמידות הצמיג עצמו, והיכולת של הגומי להתמודד עם חומר האטימה אשר מהווים סוג של ביטוח עבור הרוכב כדי שלא כל זכוכית קטנה תגרום לנו לסיים רכיבה ולחזור הביתה. בחילוץ המורכבות בתחום העמידות נובעת בעיקר מכך שצמיג כבש דק מהותית מצמיג של אופני הרים. דבר חשוב לא פחות הוא חומרי האטימה, חומרים אלו צריכים מבוססים במקרים רבים על אמוניה ומשמעות הדבר תקיפה איטית של הגומי עצמו. גם לחצי האויר הגבוהים בצמיגי הכביש דורשים שוני מסוים בחומר האטימה - החומר צריך להיות סמיך יותר כדי שיישאר בפנים למרוץ הלחץ הגבוהה.


לפני שנתיים בערך הבטתי שוב על הנושא ואחרי שיחה קצרה הזמנתי שני צמיגי Tufo טיובלס ברוחב 26 מילימטרים, הצמיגים הורכבו על סט חישוקי Ursus Miami הצמיגים שודכו לאופני ה Wilier cento10air – ramato שהיו הזוג השני שלי לאורך כשנה. השילוב של בלם חישוק, חישוק קרבון וצמיג טיובלס היה מבחן נהדר עבורי ליעלות השילוב, במיוחד עם גלגלים שרכבתי עימם שנה שלמה קודם לכן ואופניים שאני מכיר הייטב. את הצמיג לא מאד אהבתי, התחושה הייתה נוקשות ואחיזה לקויה, לא הצלחתי לקבל תחושת ביטחון מוחלט בהטיה והדבר השפיע על צורת הרכיבה שלי. למרות כל זאת רכבתי עם צמיגים אלו כ 4 חודשים בערך.

מבחינת עמידות במשך 4 חודשים חוויתי פנצ'ר אחד שהורגש היטב ודרש עצירה להשלמת לחץ אויר וסיבוב חזק של הגלגל כדי לקבל אטימה מלאה של המקום. המשך הרכיבה היה תקין לגמרי ללא בעיות גם מספר שבועות לאחר הפנצ'ר. הסיבה להפסקת השימוש בשילוב זה נבעה ממכירת האופניים וסביר שיכולתי לרכוב בשילוב זה עוד כחודש עד חודשיים לפני סיום חייו של הצמיג. במהלך הסגר הראשון של הקורונה ניצלתי את הזמן כדי לקרוא מאמרים וללמוד לעומק את הנושא.



במקביל הגיעה השקת הצמיג שכולם חיכו לו ה Continental gp5000 tl בלי לחשוב יותר מידי הזמנתי לעצמי סט כזה ברוחב 28 מילימטרים צירפתי גם חומר תואם , ביקרתי את שוסטר והסט הורכב על גלגלי ה Ursus Tc37 disc הוותיקים שלי הסט הוצמד אל אופני ה Wilier Zero Slr עליהם אני רוכב מזה קצת יותר משנה הרכיבה הראשונה בוצעה פחות מ 24 שעות לאחר קבלת הסט רכיבה זו חשובה לא רק מבחינתי כרוכב אלא גם עבור הגלגלים.


חשוב מאד לבצע פיזור טוב של חומר האטימה בצמיג והדרך הטובה ביותר לבצע זאת היא באמצעות רכיבה קצרה של שעה לערך. ברכיבה זו העליתי את הלחץ ל 100Psi לחץ שהוא גבוהה יותר מהלחץ בו אני רוכב עם צמיג 28 מילימטר כשבתוכם פנימית. ברכיבה הבאה הורדתי את לחץ האויר ל 70Psi ויצאתי לסיבוב הרגיל שלי. משולש עם כמה תוספות קטנות התחושה הייתה חיובית מאד, רכיבה נעימה יותר משמעותית מרכיבה בתצורה רגילה ומאידך תחושה נהדרת של הורדת כוח ואחיזה שתורגמו למהירות בפניות. מאז אותה רכיבה שיחקתי עם לחצי אויר הורדתי עוד ועוד, ובמשקלי הלא קל אני יורד לרוב ל 65Psi. לאחר כמה רכיבות כנראה בעקבות שחיקה ראשונית של הצמיג התקבלה תחושה טוב עוד יותר מבחינת אחיזה. בימים אלו אני משלים כ 4500 ק"מ עם צמיגים אלו תוך כחצי שנה לערך. ניסיתי להיזכר בפנצ'רים אבל כל מה שאני יכול לציין הוא שפעם אחת בבית הוצאת חתיכת זכוכית ותוך שניה זיהיתי את הנוזל יוצא מעט ומייד החור נאטם. מבט על הצמיג לאחר התקופה הזו מראה כי כמעט ואין עליו סימני שחיקה, על פניו נראה כי הצמיג מסוגל להתמודד עם עוד 2000 ק"מ לפחות. הדבר מעיד על עובי סוליית הצמיג דבר זה מוביל לחיסרון העיקרי של צמיג זה, משקל משקל צמיג Gp5000 tl ברוחב 28 מילימטר הוא 315 גרם בעוד שצמיג זה שאינו בתצורת טיובלס שוקל רק 240 גרם. למשקל זה יש להוסיף 50 גרם של פנימית אך מצד שני יש בטיובלס 60 גרם של חומר נגד פנצ'רים. את סעיף המשקל אסיים בכך שבקרוב אבחן צמיגי טיובלס של Vittoria צמיג מקביל ל gp5000tl הוא ה Vittoria Corsa tubeless הוא כמעט ולא מגיע לארץ ולכן סביר שאזמין לעצמי סט או שניים. צמיג זה קל ב 90 גרם מהקונטי ונחשב לצמיג הטוב ביותר בתחום (גדולים ממני קבוע זאת).


לסיכום האם אני רואה דרך חזרה? התשובה היא לא. אני כבר לא חוזר לצמיגים עם פנימיות, לפחות לא באופן קבוע. אחד מידידי הטובים נוהג לומר שמיליון אופנועים לא טועים אני לא חושב שכיום ניתן למדוד את השימוש בטיובלס לאופני כביש במילונים. אבל תכלס זה לא רחוק.


אגב יש שמועה על כמה קבוצות רכיבה ברמת World Tour שהודיעו שבשנה הבאה ירכבו בתצורה זו.


שרון

676 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page