top of page

מבט על מערכות הילוכים

כמו בכל בוקר אני מציץ לרגע בהיסטוריה של הפייסבוק. אחד הדברים המעניינים הוא לראות תמונות ולקרוא פוטס מלפני כמה שנים אשר החזיר אותי לרגעים האחרונים לפני ההכרזה על היבוא של Wilier. הרגע בו היה עלי לבחור לעצמי אופניים ולא רק אופניים, אלא גם מערכות הילוכים. באותם ימים הלבטים נעו בין Shimano Ultegra מסדרה 6800 או אותה מערכת בגרסה האלקטרונית - 6870. באותה עת שקלתי לבחור במערכת אותה רוב לקוחתי יירכשו, כך שאכיר את המערכת בצורה המיטבית.



בשנה שקדמה להקמת החברה רכבתי על 6 מערכות הילוכים שונות בעולם הכביש, אחת מהן הייתה מבית Shimano . שתי מערכות היו של Sram - אחת מהן הייתה ניסוי בעולם ה-1X לאופני כביש, הרבה לפני שמערכות אלו הפכו למיין סטרים של אופני הגראבל.

שלוש מערכות היו מבחינתי הרומנטיקה האמיתית, מערכות שונות של חברת Campagnolo האיטלקית. עוד קודם לכן נהגתי להחליף אחת לשנה מערכת אחת של היצרן האיטלקי במערכת אחרת מתקדמת יותר, חדשה יותר, עם עוד הילוכים או עם קראנק חדשני ושונה. לאחר דיונים רבים בחרתי במערכת Shimano Ultegra 6800. הצורך המקצועי ניצח את הרומנטיקה וכך במשך 4 שנים נשארתי עם מערכות מבית shimano עם דגמים שונים, מערכות אלקטרוניות ועוד.

בשמונת החודשים האחרונים אני רוכב עם מערכת Shimano Dura Ace 9170 דיסק והפעלה אלקטרונית. במקביל בחנתי את מערכות הגראבל של Sram מסדרת Force ו-Rval, מערכות שבהחלט נעים לרכוב עימן בתנאים אלו, אך מניסיוני הן בחיסרון בעולם הכביש. הפערים ביחסי ההעברה לא מאפשרים לנצל אותן בצורה יעילה באמת.


במקביל אני קורא לומד ועוקב אחרי כל השינויים המתרחשים בתחום ליין מערכות ה-Etap Axs של Sram אשר מהוות גיים צ'יינג'ר של ממש - הן מציעות יחסי העברה שונים, תפיסה חדשה שמתחברת היטב למה ש Sram עושים כבר שנים בעולם השטח. הן גם נחשבות למתקדמות בעולם בזכות היכולת האלחוטית וקלות ההתקנה שלהן. המעבר ל 2X12 לכביש או 1X12 בתצורת גראבל ויחסי ההעברה היחודיים קנו להן מעריצים רבים. אך עם היתרון שהקדמה הטכנולוגית מביאה, החיסרון העיקרי עליו מדברים בעולם, הוא השימוש בנוזל בלם מסוג Dot שמקובל בעולם הרכב ונחשב מסובך יותר לתחזוקה.

חברת Campoagnolo מובילה טכנולוגית את הענף כבר שנים. קמפי היו הראשונים לייצר מערכות אלקטרוניות – עוד בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת. אמנם מערכות אלו לא הבשילו לכדי מערכות סדרתיות, אקזמפלרים בודדים הצליחו להגיע לשוק אבל לא בכמויות שניתן היה להזמין באופן מסודר. הם גם היו הראשונים לפתוח את עידן ה-11, כ-3 שנים לערך לפני הענק היפאני וגם את עידן ה-12 החברה היתה הראשונה לפתוח בעולם הכביש

בתקופה האחרונה המחשבות שלי חוזרות אל הרומנטיקה, הלא היא Campagnolo האיטלקית, המבט החל בצורה דיי מפתיעה. מאמר שקראתי לפני 6 חודשים דיבר על מערכת חדשה מבית היצרן האיטלקי מערכת המכוונת בעיקר לתחום הגראבל, תצורת 1X13, יחסי העברה יחודיים, תצורה שממש מסקרנת אותי. למען האמת אני לא בטוח האם מדובר רק על תחום השטח או גם על הכביש...

על פניו מדובר בתצורה שיכולה להכניס אל אופני הכביש את תצורת ה-1X. אישית זה נראה לי מתבקש. החזרת הפוקוס של היצרן האיטלקי גרמה לי לתהות לגבי מערכת נוספת של היצרן, מערכת Chorus 2X12, זו מערכת שבכל הפרמטרים עולה על ה - Shimano Ultegra 8000 שלדעתי היא מערכת מצוינת, סוס עבודה. המערכת האיטלקית מציעה גם תוספת הילוכים ויחסי העברה, גם גמישות תפעולית וכמובן המגע הרומנטי והנעים של Campagnolo שלא השתנה וטוב שכך, לאורך שנים רבות.


נקודה חשובה נוגעת דווקא למערכות הבלמים. כניסת בלמי הדיסק אל מערכות ההילוכים יצרה מצב חדש בתחום. אם בעבר ניתן היה להשתמש בכל מערכת בלמים כמעט עם כל מערכת כביש הרי שהשילוב בין ידיות ה-STL שהינן סטדרט כבר שנים ובלמי הדיסק ההדיראוליים, חייב את יצרני מערכות ההילוכים להתייחס ולייצר מערכות מלאות המשלבות גם את ההילוכים וגם את הבלמים.

בתחום זה מערכת בלמי הדיסק של Campagnolo נחשבת טובה יותר מן המערכות של Shimano. הדיווחים בעולם מדברים על תחושה טובה יותר, מערכת מדויקת יותר וגם משקל נמוך מהמתחרים. גם מול Sram מקבלת המערכת של Camagnolo ציון גבוהה מהותית.

מבט כללי על שלוש החברות לאורך השנים מגלה דבר לא פחות חשוב - Campoagnolo היא החברה שמובילה טכנולוגית את הענף כבר שנים. קמפי היו הראשונים לייצר מערכות אלקטרונית – עוד בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת. אמנם מערכות אלו לא הבשילו לכדי מערכות סדרתיות, אקזמפלרים בודדים הצליחו להגיע לשוק אבל לא בכמויות שניתן היה להזמין באופן מסודר. הם גם היו הראשונים לפתוח את עידן ה-11, כ-3 שנים לערך לפני הענק היפאני וגם את עידן ה-12 החברה היתה הראשונה לפתוח בעולם הכביש (Sram היו הראשונים במערכות השטח).


בשולי הדברים אכתוב על יצרן נוסף, Rotor, יצרן אביזרים וקראנקים וותיק המייצר גם מדי הספק, אשר הציג לפני כשנתיים לערך מערכת הילוכים בעלת הפעלה הידראולית. מראש דובר על תצורת 1X13, אך בתפיסה המכוונת בעיקר לאופני כביש. השימוש לגראבל ותחומים אחרים מבוסס על התאמות קלות ולאו דווקא מעבירים ייחודיים וכו'. המערכת מעניינת מאד, במיוחד ההפעלה ההידראולית שלמעשה הופכת את המערכת למערכת ללא כל כיוונון או תחזוקה (כביכול).

המערכת הוצגה נבחנה בלא מעט מגזינים, אך בפועל לא בוצעה עד היום השקה מסודרת ונכון לכתיבת שורות אלו לא ניתן עדיין להזמין אותה עם אופניים או בצורה עצמאית.


יש לציין כי נכון לנקודת זמן זו עולם האופניים נמצא במצוקה של מערכות הילוכים הדבר נכון הן בעולם הכביש והן בעולם השטח. בעולם הכביש זמינות מערכות שימנו מסדרה 105 ו Ultegra בגרסאות המכאניות הפכה לבעייתית עד מאוד. Shimano מדווחת על ביקוש כמוהו לא ידעו במהלך שני העשורים האחרונים. מבט על התקופה בה אנו נמצאים מגלה כי המחסור הופיע במקביל לעליה של ממש בעיסוק בספורט חובבני. כמות הרוכבים בעולם וגם בארץ עלתה עד מאד ומי שכבר עסק ברכיבה גילה עולמות חדשים. רוכבי שטח רכשו גם אופני כביש, רוכבי כביש רכשו אופני שטח, תחום הגראבל בפריחה עצומה וצבעונית. אלו בהחלט חדשות נהדרות אולם במקביל לעליה בביקוש לאופניים ולמחסור במערכות שלShimano, מתחילים להגיע דיווחים גם מ-Sram על מחסור צפוי. ביחד עימם דיווחים משלימים על מחסור צפוי גם מ-Campagnolo הקטנה והרומנטית.

האם הקורונה עשתה טוב לענף האופניים? ...כנראה שכן.

1,841 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Komentáře


bottom of page