top of page

מה משפיע על מחיר האופניים שלך?

כיבואן אופניים אני נשאל לא מעט פעמים מדוע או מה יש באופניים שעולים 40,000 ₪ לעומת אופניים שמחירם הוא רק 10,000 ₪. האם יש הצדקה למחיר או מהי הסיבה שבגינה מחיר של דגם מסוים גבוה פי 2 מדגם אחר?


ראשית אומר כי מאמר זה לא עוסק בדגם ספציפי אלא בתפיסה כללית. כמו כן, אינני מתייחס במאמר זה לאופניים פשוטים, כאלו שנועדו לשימוש עירוני או מקסימום לעבור עימם בשדה ליד הבית. בחרתי להתמקד דווקא באופני הרים אבל בפועל ניתן ליישם את רוב הכתוב כאן באופני כביש.


אופני הרים מודרניים מורכבים מ-5 רכיבים עיקריים: שלדה, מערכת תמסורת, בלמים, משככים, גלגלים.

כל אחד מהחמישה הינו מהותי לחוויית הרכיבה, שינוי בכל אחד המרכיבים ישפיע על כל השאר וכמובן שישנה את מחיר המוצר הסופי.


הבסיס - השלדה

שלדת האופניים היא הבסיס, שלדת קרבון תעלה תמיד יותר משלדת אלומיניום וכמובן שתהיה קלה יותר, שלדות קצה שהן קלות יותר יעלו יותר משלדות ביניים, לכך יש להוסיף במקרים מסוימים גם צביעות מיוחדות, תחום שהחל כנישה והפך לקרקע פורה ליצירתיות.

כמו גם למגע אישי כמובן ששלדה שתיוצר באופן אישי מלא לפי מידות מדויקות של רוכב תעלה פי כמה וכמה משלדות אחרות אך זוהי באמת נישה ייחודית ורק יחידי סגולה זוכים להניף רגלם מעל שלדות כאלו


משככים

הרכיב השני בחשיבותו באופני הרים הם המשככים.

עולם המשככים של אופניים ברמות הגבוהות נשלט בעיקר על ידי שני יצרנים, Fox ו RockShox שתי חברות שמייצרות מספר דגמים, בעלי מהלך שונה מאפייני שיכוך שונים וכמובן רמות משקל שונות מחיר של סט משככים (בולמים) נוגע לכמה תחומים:

ראשית המשקל, פער המשקל בין בולם אויר בסיסי לבולם אויר תחרותי מהרמות הגבוהות יכול להגיע לכדי ק"ג שלם ואף יותר. כך גם פער המחיר שיכול להגיע ל 5,000 שקלים במקרים מסוימים מעבר למשקל , בולם מרמה גבוהה יכיל יותר אפשרויות כיוונון , רזולוציה גבוהה יותר של מצבי החזרה שיכוך והתנגדות. גם כאן יש מקרים בהם ניתן לקבל בולם בצביעה ייחודית המתאימה לאופניים והדבר יקפיץ את המחיר במעט.


סט גלגלים

הרכיב השלישי בחשיבות הוא סט הגלגלים.

מעבר למשקל החישוק, הרי שכיום ידוע גם שרוחב החישוק הפנימי משפיע עד מאד על התנהגות האופניים, משנה את רמות האחיזה שהצמיג מאפשר, משפיע גם על הסיכוי לאבדן לחץ אויר בפניות קשות במיוחד ועוד.

ואם בכל זאת נדבר לרגע על המשקל, הרי שגלגל קל משקל ידרוש פחות אנרגיה שתושקע בסיבובו ומחד וידרוש פחות כוח בהיגוי.

משקלו של סט גלגלי 29 ברמה בסיסית יחסית יהיה כ 2,300 גרם, בעוד שסט גלגלי קצה מקרבון ברוחב פנימי של 30 מילימטרים יכול להיות נמוך מ 1300 גרם כך גם ברמות המחיר , הפער יכול להגיע ל 7,000 שקלים ויותר.


בלמים

ומה לגבי בלמים? ראשית, בכל מצב שהוא, חשיבות הבלמים אמנם נמוכה בסדר אך גבוהה מאד כשלעצמה.

לעולם, אבל לעולם (!) אין להתפשר על בלמים מאיכות ירודה ולא משנה כמה מחיר המוצר הסופי זול.

בלמים מאיכות ירודה הם סכנה של ממש ואין כל מקום לפשרה בנושא מאידך גם כאן לכל יצרן בלמים יש רמות שונות של מערכות.

כל מערכות הבלימה כיום הן מערכות דיסק, מערכות אלו מופעלות כמעט תמיד באמצעות משאבה הידראולית.

בלמים ברמה גבוהה יותר יהיו לרוב גם קלים יותר וגם יבלמו טוב יותר, חזק יותר והתחושה שתתקבל בבלימה תהיה מדויקת יותר. חשוב לזכור כי יש לוודא כי הבלמים תואמים לסגנון הרכיבה. בלמים בעלי 4 בוכנות לקליפר מיועדים בעיקר לרוכבי דאון היל או אנדורו, בעוד בלמים כפולי בוכנות מתאימים לרכיבת שבילים, קרוס קאנטרי ומה שביניהם.

פער המחירים בבלמים הוא באופן יחסי הקטן משאר התחומים, פער של סט מלא בין בלמים בסיסיים טובים ואמינים לבלמים מהרמה הגבוהה ביותר יהיה כ-2,500 שקלים לערך, לא סכום שניתן לזלזל בו, אבל באופן יחסי זה התחום בו הפער הוא הנמוך ביותר.


הילוכים

ולמערכת ההילוכים - ראשית הסטנדרט.

אופני הרים מודרניים יהיו תמיד עם מערכת הילוכים בתצורה 1X12 כלומר גלגל שיניים אחד לפנים ו-12 מאחור.

הקסטות יהיו לרוב ביחסים של 490 עד 520 אחוזים בין גלגל השיניים הקטן ביותר לגדול מכולם.

גם כאן כמו בבלמים, כל מערכת שמתאימה למאפיינים אלו תהיה טובה ההבדל בין טובה, טובה מאד מצוינת ומושלמת נמצא במשקל הרכיבים, עמידותם וגם רמות אמינות.

הכניסה של מערכת הילוכים אלחוטיות אל אופני ההרים הביאה לסטנדרט של דיוק ואמינות שמוכרים כבר שנים באופני הכביש, כל זאת כמובן בתמורה לדמי כיס בגובה של אלפי שקלים.

פערי המחירים בין מערכת הילוכים מכאנית מרמות הכניסה לבין מערכות קצה אלחוטיות יכולים להיות כ-6,000 שקלים ואולי גם קצת יותר.


צמיגים, כידון, אוכף ועוד אביזרים

ושאלה אחת שטרם עלתה - מה עם צמיגים, כידון אוכף דרופר ועוד...

ובכן כולם חשובים, אבל באותה נשימה כולם אביזרים שהם או תוספות או מתכלים.

מוט אוכף דרופר אכן מגיע לעיתים כסטנדרט, אבל במקרים אחרים לא ובכל מקרה יש מידות שונות, מהלכים שונים וכל רוכב ידע להתאים את מה שנכון עבורו.


צמיגים וגריפים הם רכיבים זולים שמוחלפים באופן תדיר ולכן בחרתי שלא להתייחס אליהם. גם האוכפים עצמם, הם נושא בפני עצמו אבל בינינו, זה כבר תחום שבו יש מביני עניין גדולים ממני וחוצמזה, אוכף הוא אביזר אישי ומה שיתאים לרוכבת אחת לא יתאים לרוכב אחר.


לסיכום מה שלא תרכשו -

תתחדשו 😁


ליצירת קשר וקבלת הצעת מחיר - לחצו כאן




149 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page