ממש לפני כמה ימים אישר איגוד אופניים את השימוש בבלמי דיסק במרוצי הכביש בעונת 2018 בישראל. שנתיים של נדנדה סביב הנושא הסתיימו סוף סוף באישור המיוחל. רוכבים רבים חיכו לאישור , חלקם עכבו את החלפת אופניהם. ההחלטה משליכה על כלל הענף , יבואנים רבים נמנעו מלהביא לישראל אופניים המצוידים בבלמי דיסק, אחרים ייבאו רק דגמים הפונים אל פלח השוק הלא תחרותי. האישור שניתן בארץ ובלא מעט מדינות בעולם נותן רוח גבית למהפכה הטכנולוגית בענף הכביש. למעשה יש כאן דחיפה משמעותית שהיא מעבר לבלמי הדיסק עצמם , צמיגים רחבים , חישוקים רחבים יותר ומי יודע מה עוד.
הדור האחרון של בלמי הקליפר התמודד היטב עם צמיגים ברוחב 28 מילימטרים, אך המעבר לצמיגים רחבים יותר מחייב מציאת פתרונות בהתאמת המרחק בין הרפידות והשאר מרווחים קטנים למניעת חיכוך מיותר. כמו כן השפעת שמיניות על הבלימה גרמה ללא מעט רוכבים ( במיוחד לחובבים ) לרכוב לאט יותר, לוותר על אימונים בתנאים של אחיזה ירודה ועוד. רגע , רצתי קצת קדימה. מה היתרונות הגדולים של הדיסקים על החישוקים? כוח בלימה
רוב הרוכבים הנעזרים בבלמי דיסק טוענים כי עוצמת הבלימה גבוהה בהרבה. אחרים ואני ביניהם מסכמים את היתרון בעצמה כקטן עד כדי לא מורגש. יכול להיות שהעובדה כי רכבתי מזה כמעט שנה עם חישוקי קרבון מאיכות גבוהה במיוחד והקפדתי על רפידות תואמות, יצרו אצלי את התחושה שלא חסר לי כח בלימה, מאידך רוב הרוכבים עם בלמי דיסק אכן מאשרים כי תחושת העצמה גבוהה יותר בכל מצב שהוא.
מודולציה
התכונה המודגשת יותר בעיני בבלמי הדיסק היא המודולציה או בעברית פשוטה, "תחושה". בלמי הדיסק ההידראוליים דורשים הפעלת כוח מועט ביחס לבלמי החישוק. כפועל יוצא של הכוח הנמוך הנדרש מן הרוכב מתקבלת תחושה טובה בהרבה, הדבר נכון במיוחד בתנאים של אחיזה ירודה, כביש רטוב וכו'. בתנאים רטובים היתרון גדול אף יותר מאחר ובלמי הדיסק מושפעים הרבה פחות כשהם רטובים לעומת חישוק רטוב נקודה נוספת שחלק מהרוכבים חווים בימים של אחרי הגשם היא היווצרות שכבת בוץ במרווח שבין הקליפר לצמיג, עד כדי מצב בו יש חיכוך בין הצמיג לשכבת הבוץ. דבר הגורם לתוספת מאמץ מן הרוכב ובמקביל יוצר מצב בו הצמיג תמיד חלק ( גם אם האספלט יבש ) פיזור חום אחד החששות הגדולים ביותר בבלימה ארוכה בשימוש בבלמי חישוק מגיע מהתחממות ייתר של החישוק, התחממות שתביא לפיצוץ של הפנימית / צמיג. בחישוקים מסיבי פחם קיים גם חשש מהתעוותות החישוק כתוצאה מבלימה חזקה במיוחד. השימוש בבלם דיסק ההידראולי ורפידות מהדור החדש המצוידות בצלעות קירור פותר את הבעיה בצורה מושלמת. זהו יתרון ענק לעומת בלמי החישוק שינוי נוסף שיתחולל כפועל יוצא משינוי זה יהיה הגברת השימוש בחישוקים מסיבי פחם הן בפרופיל גבוהה והן בפרופיל נמוך לצד הייתרונות שנמנו לעיל יש גם חסרונות מראה
יש רוכבים שמאד לא אוהבים את מראה בלמי הדיסק על שלדות אופני הכביש דקות הגזרה. לאלו יש לי רק דבר אחד להגיד , תתרגלו למראה הזה , בעוד כמה שנים זה יהיה המראה הטבעי ועד אז , אין מה לעשות , פשוט להתרגל משקל
מערכת בלמי דיסק כוללת קליפרים כבדים יחסית כמו גם רוטורים בעלי משקל לא קטן. הדבר מתבטא בתופסת משקל של כ 350 עד 500 גרם למשקל האופניים. גם כאן הטכנולוגיה תתקדם, קלאיפרים מסגסוגות קלות, דיסקים קלי משקל ( אלומיניום / סיבי פחם ) הם רק שאלה של זמן. חסרון המשקל כנראה יישאר תמיד אך יהפוך לזניח. חסרון נוסף נמצא בתחזוקת המערכת להבדיל מבלמי חישוק שדרשו רק החלפות רפידות בלם אחת לתקופה ומתיחה פה ושם, בבלמים הידראוליים יש צורך בטיפול שוטף על ידי מכונאי מקצועי שיודע כיצד לבצע ניקוז אוויר מן המערכת ההידראולית. לטעמי זהו חסרון קטן ביחס לתמורה באיכות הבלימה ובביטחון שהרבה ייתן לרוכבים רבים. ולא פחות מכך, חשוב לתת לאיש מקצוע לעבור על האופניים אחת לתקופה, זה המתכון הבדוק למניעת תקלות בזמן רכיבה. לסיכום בלמי הדיסק כבר כאן באופני ההרים הם כאן כבר עשור ורק משתכללים וגם באופני הכביש בעוד 5 עד 7 שנים כבר לא נזכור את בלמי החישוק בעצם נזכור זיכרון מתוק מן העבר חכו ותראו.