top of page

אירודינמיקה - לחתוך את הרוח



מאז סיום הטור דה פרנאס של שנת 1989, הטור בו הפך Greg Lemomnd פיגור בן 50 שניות לניצחון ב 8 שניות בסטייג' האחרון של אותו טור, החל גל התעניינות בעולם אופני הכביש בנושא אירודינמיקה.

ביחד עם התפתחות השלדות המודרניות ודיאטת המשקלים, התפתח גם עולם האירו. אגדה אורבנית מספרת על הרגע בו נולדה שלדת האירו המודרנית.

מכונאי של אחד היצרנים הגדולים שהיה באימון עם אחת הקבוצות רצה לצאת לרכוב בעצמו. מאחר ולא מצא שלדת כביש פנויה, לקח את שלדת הנג"ש שמצא, הרכיב לה כידון כביש מעוקל ויצא לסיבוב באזור. הוא הופתע מאד מן המהירות של האופניים שיצר, עד כדי כך שהראה את האופניים לאחד הרוכבים המקצועיים שהיו במקום ולאחר מכן גם לצוות המהנדסים שליווה את הקבוצה ........ ההמשך ידוע ........... (ואולי זו רק אגדה).

כיום מציע כל יצרן לפחות דגם אירודינמי אחד של אופני כביש (לא נג"ש) ולרוב דגם אחד נוסף לפחות.

רוכבים רבים נרתעים מדגמי האירו. יש שמעדיפים את המראה הקלאסי, אחרים מפחדים מקשיחות יתר או משקל גבוהה שיאט אותם לאורך זמן.

מחקרים ובדיקות רבות שבוצעו השנים האחרונות מראים על יתרון של כ 8-10 אחוזים ברכיבה של מספר שעות עם אופני אירו לעומת רכיבה באותם מסלולי רכיבה עם אופניים במשקל אולטרה קל (שלדות של 600-700 גרם). המחקרים בוחנים לא רק את ההשפעה בתנאים מישוריים אלא גם במסלולים הכוללים טיפוס מכובד.

ברמת מעבדה נראה יתרון גדול עוד יותר, 20 עד 25 אחוזים. באופן אישי, יתרון זה נראה לי גדול מידי ואני מקבל את היתרון של 8 אחוזים כהגיוני, יותר אולי אף פחות מכך. חשוב לזכור כי מעבר לפרופיל צינורות השלדה (פרופיל naca או דומה לו), וכידון נקי עם פרופיל Bar חלק ורחב, יש צורך במציאת תנוחה אירודינמית אישית לכל רוכב. הדבר נכון במיוחד לרוכבים לא תחרותיים שעברו את גיל 30 והגמישות כבר איך אומרים, כבר לא משהו.

בדיוק עבור הרוכבים הללו מופיעות לאחרונה שלדות AeroEndurance, שלדות נוחות בהן נעשה שימוש בפרופיל אירודנמי לצינורת השלדה אך הן מציעות תנוחת רכיבה נוחה יותר. מאחר ומדובר בתהליך, סוג של אבולוציה, סביר שבשנים הקרובות נראה יותר שלדות אירו בעלות משקל נמוך ותנוחות רכיבה שונות, תוך פניה לקהלים שוניםץ

נקודה אחרונה שאציין היא בלמי הדיסק. למרות מאמצים רבים שעשו יצרנים שונים להסתיר את בלמי החישוק בשלדות, נראה כי דווקא בלמי הדיסק יכולים ליצור שלדה נקיה יותר אירודינמית. אני לא אופתע אם בעוד שנה, שנתיים או שלוש יופיעו שלדות בהן יש כיסוי קדמי לדיסק כך שנקבל גם מראה נקי יותר וגם פחות מערבולות אויר באזור מערכת הבלימה.

בקיצור , העתיד כבר כאן והוא נעשה מלהיב ומהיר מרגע לרגע.

74 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page