אם הייתם אומרים לי שתוך שנה אנטוש את צמיגי ה 23 האהובים עלי ואחליף אותם בצמיגים ברוחב 28 מילימטרים הייתי מגחך לרגע וממשיך. ידעתי שצמיגי ה 25 מילימטרים נחשבים מהירים יותר אבל גם אני כמו רבים הטלתי בכך ספק גדול.
בתחילת שנת 2017 הצטרפתי לראשונה לרוכבים עם צמיגי 25 מילימטרים. אחרי פרק זמן קצר של הסתגלות הבנתי שהתחושה היא מהירה יותר אבל לא רק בתחושה. Strava הלא היא הגברת הראשונה של עולם הרכיבה' אשרה את הנתונים ולאורך זמן 10 חודשים של הנאה היו הטריגר למעבר הבא, צמיגי כביש ברוחב 28 מילימטרים.
דגם ה Wilier Cento10Ndr פשוט דורש את זה. השלדה שנבנתה מראש לצמיגים ברוחב של עד 32 מילימטרים
זכתה לשילוב של חישוב ברוחב 26 מילימטרים וצמיגי קונטיננטל 28. התחושה האישית הייתה המשך ישיר ל 25 , מהר יותר , בטוח יותר ואוחז יותר.
אני עוזב את החלק הסובייקטיבי. זה אכן מרגיש מהיר יותר, אבל למה זה באמת כך?
שני יתרונות משמעותיים לצמיגי ה 25 וה 28:
יתרון ראשון הוא בהתנגדות הגלגול.
התנגדות גלגול היא למעשה אורך שטח המגע של הצמיג בקרקע. בצמיג רחב יותר, בלחץ אויר זהה אנו מקבלים שטח מגע זהה אך אורכו קצר יותר, ומכאן שפחות אנרגיה מוקדשת לטובת יצירת שטח המגע.
כתוצאה מכך ניתן לרדת בלחץ האוויר לכיוון ה 90psi במקום ה 110 שהתאים לצמיגי ה 23 וה 21 ו 100 שהיה הסטנדרט בצמיגי ה 25.
הירידה בלחץ יוצרת גם צמיג רך ונעים יותר ולאורך זמן. מדובר בשינוי קטן אך מהסוג שמאד מקל על הרוכב החובבן, וגם על הרוכב התחרותי - וזו למעשה הנקודה השנייה: נוחות לאורך זמן.
נוחות לאורך זמן היא אחד הדברים החשובים ביותר. כשרוכב נמצא כל העת במצב של אי נוחות קשה לו מאד לקחת את עצמו לקצה (לרוכב התחרותי) ולנסות להתקדם (לרוכב הלא תחרותי).
אם כך , מדוע לא נרכוב עם צמיגים ברוחב 45 או 50 מילימטרים?
בחיים חשוב לדעת לאזן ובעצם לא רק בחיים, גם באופניים. להערכתי אנו נמצאים כיום בנקודה קרובה מאד לנקודת האיזון. צמיג רחב יותר הוא גם כבד יותר. במישור ובמורד, המחיר של תוספת המשקל בצמיג אינו מורגש אך בטיפוס כל גרם בהיקף הצמיג דורש אנרגיה, אנרגיה שיש רק דרך אחת להשיג, לדווש.
שנית, גם המבנה אירודינמי, בו אנו משקיעים כיום כסף רב, נפגע יותר ויותר כשהצמיג רחב יותר.
אם לסכם את הדברים,
לא כל אחד יתחבר אל צמיג ה 25 וה 28. השינוי הראשון שנדרש מהרוכב הוא להיות מוכן לשינויים. חשוב להבין שלמרות שיש ליצרני הציוד אינטרס ברור לשנות את הדברים, הרי שהשינויים הללו הם קודם כל תוצאה של השקעה בחיפוש דרכים לשפר את חווית הרכיבה והשינוי הספציפי של מעבר לצמיגי ה 28 הוא בראש ובראשונה שינוי המאפשר לרוכבים למצוא את מה שמתאים להם מתוך מגוון רחב של אפשרויות.